Taalonderwijs met resultaat op de Meester Lugtmeijer

Je ziet de ontwikkeling letterlijk voor je” – Taal/lees-coördinator Manon Belderok

Dat taal de basis is van het onderwijs, weten ze op de Meester Lugtmeijer maar al te goed. De laatste twee jaar zetten ze er extra stevig op in. Mét resultaat. De leesniveaus van de leerlingen liggen hoger, net als de toetsresultaten van de verschillende klassen en de uitstroomcijfers naar de middelbare school. Groep 3-docent Manon Belderok doet de opleiding tot taalspecialist, terwijl directeur Willemien Vermaning het diploma al enkele jaren op zak heeft. Wat is hun aanpak en wat maakt het tot een succes?

“We hebben meer expertise in school op het gebied van taal”, legt Manon uit. Er zijn letterlijk veel meer boeken de klas in gebracht. En we hebben een eigen mini bibliotheek, die steeds verder wordt aangevuld met nieuwe leesboeken en informatieve boeken. Ook gaan we elke vrijdag naar de biebbus van CODA die dan bij school staat. De kleuters gaan, met de pas van de klas, samen met leerlingen van groep 8 boeken uitzoeken. De betrokkenheid van die kids is echt mooi om te zien! We merken dat het enthousiasme onder de kinderen steeds groter wordt. Dat komt ook door de nationale voorleesdagen en de boekenweek waar school altijd actief aan meedoet.”

Gretige gezichtjes

Dat enthousiasme is belangrijk, legt Willemien Vermaning uit. “Taal en voorlezen is bij ons in de wijk geen vanzelfsprekendheid binnen de gezinssituatie. Terwijl we weten dat het ongelooflijk belangrijk is voor de ontwikkeling van het kind. Op school zetten we in op leesbeleving en leesplezier. En op de ontwikkeling van leesvaardigheden.” Willemien werkt sinds 2019 op de Meester Lugtmeijer en doet dat met veel passie: “we kunnen als team heel veel verschil maken voor de leerlingen. Mijn passie is om kansongelijkheid niet te laten bestaan. Als we ze ‘afleveren’ na groep 8 en ik zie de gretigheid op de gezichtjes, dan ben ik daar echt heel trots op.”

“Manon brengt nieuwe kennis en inzichten vanuit haar opleiding mee, waarmee ze leerkrachten kan adviseren” – Directeur Willemien Vermaning

Adviseren en meedenken

“Met Manon als taal/lees-coördinator hebben we een kartrekker in het team”, ziet Willemien. “Zij brengt nieuwe kennis en inzichten vanuit haar opleiding mee, waarmee ze leerkrachten kan adviseren. En ze denkt mee met de leerkracht en soms ook de intern begeleider als het gaat om specifieke taal- of leesvraagstukken. Dat kan zowel voor leerlingen die meer uitdaging willen als voor leerlingen die ergens in vast dreigen te lopen.”

The masked Voorlezer

Het team haalt heel wat creativiteit uit de kast om het plezier in lezen en taal te vergroten. Zo hebben we meegedaan aan de variatie op ‘The masked Singer’: ‘The masked Voorlezer’. “Midden in de lockdown hebben de leerkrachten zich verkleed, met alles wat ze maar in huis hadden. Een poes, een heks, een doornroosje, er kwam van alles voorbij”, blikt Manon terug. “We gingen voorlezen en dat hebben we gefilmd en in Google Classroom gezet. De leerlingen moesten raden wie er in het pak zat. Daar hebben ze het nu nog over!” Willemien vult aan: “op dit moment is het nog steeds lastig om ouders in de school te krijgen, wat we juist heel graag willen. We lezen daarom boeken online voor en maken daar filmpjes van. Die filmpjes hebben we aan de ouders gestuurd om thuis te bekijken.”

Zelfvertrouwen

Populaire boeken als De Gorgels, Blitz, Dagboek van een Loser en De waanzinnige Boomhut worden volop gelezen in de verschillende klassen. “In groep 3 zijn we bezig met letters en woorden automatiseren. Ik stimuleer ouders om Avi start boekjes te lezen met hun kind en de leerlingen lezen regelmatig samen met groep 8. Eerst voorlezen, dan samen lezen en dan herhalen van letters. Die volgorde gebruiken we veel in groep 3 en 4. Het is mooi als je de ontwikkeling soms letterlijk voor je ziet: vanuit ‘ik kan het niet, ik kan het niet’ naar ‘hey juf, die letter ken ik en dit kan ik al lezen!’ Ik probeer ze meer zelfvertrouwen te geven, vaak door te zeggen ‘ga het eerst maar eens proberen’. En dat werkt. De woordenschat neemt toe en in korte tijd worden mooie volzinnen gemaakt!”

Leesbingo

Boekenbingo en toneellezen zijn andere invullingen van het leesonderwijs. “Toneellezen doen we in groep 5 en 6. Het zijn speciale boeken die de klas in groepjes lezen. Het is alsof je een script leest en ieder kind heeft zijn eigen rol of personage”, legt Manon uit. Boekenbingo wordt gedaan via boekenbingo.nl. De leerlingen lezen dan zoveel mogelijk boeken in een bepaalde tijd. “In de kerstvakantie heb ik de kinderen zelf een leesbingo meegegeven. Wie het gehaald had kreeg na de vakantie een klein cadeautje. Het mooie is dat je echt een proces ziet bij kinderen. Ze zijn heel nieuwsgierig en duiken echt helemaal een boek in. Onlangs hebben we met groep 5-6  meegedaan met het boekenproject van Nanda Roep. We kregen boeken voor alle kinderen en er waren online workshops die aansloten bij de boeken. Dat vonden ze geweldig.”  

Profijt

Het enthousiasme van Manon en Willemien werkt door in de hele school. “Het leesonderwijs heeft echt een vlucht genomen, ik zie ongelooflijk veel plezier bij zowel de kinderen als de leerkrachten”, vat Willemien samen. “Daar hebben alle leerlingen profijt van!”

Delen via