Teamscholing
Afgelopen woensdag hebben we het tweede deel van de teamscholing “pedagogische kaders” gevolgd. Het is heel fijn en goed dat we met elkaar spreken over gedrag; zowel positief als storend en grensoverschrijdend gedrag. We maken gezamenlijke afspraken zodat iedereen weet wat de routes zijn bij bepaald gedrag.
We hebben door de scholing een eerste gezamenlijke aanpak ontwikkeld rondom gedrag. De laatste bijeenkomst zullen we dit nog aanscherpen. Op het moment werken we in groep 5-8 met formulieren. Tijdens de teamscholing en bij de interventies in de groepen is gesproken over storend gedrag. Wanneer leerlingen dit gedrag na waarschuwing van de leerkracht nog laten zien, vullen ze een formulier in. Dit formulier geeft de leerlingen en de leerkracht inzicht in het gedrag. Daarbij wordt gekeken wat er nodig is om het een volgende keer beter te laten gaan. Hierdoor zorgen we ervoor dat leerlingen steeds meer zicht krijgen op hun eigen gedrag en de gevolgen voor de omgeving én henzelf.
Voor de lagere groepen is het invullen van het formulier lastiger. Met hen gaan wij in gesprek over het gedrag zonder het formulier. Zij vullen het formulier niet in, maar het resultaat en de werkwijze is verder hetzelfde.
Hierbij ziet u het stappenplan dat wij volgen.